Met big data de winnaar van morgen!

Home / WinstVermogen® / Met big data de winnaar van morgen!

Zes jaar is hij met Veneficus winnaar van de FD-Gazellen-award voor ‘snelle groeier’ en ook bekroond tot Beste Werkgever. Geen wonder dat investeerders bijna wekelijks in de rij staan om dit big-databedrijf te kopen.

Afgelopen week nog verscheen Veneficus samen met bedrijven zoals Takeaway, Rituals en Coolblue op de prestigieuze lijst van Top 250 Groeibedrijven 2018. Succesvol serie-ondernemer en oprichter Robbert Bos (33) blijft er bescheiden onder. Hij licht toe waarom hij investeerders buiten de deur houdt: “Ik ga mijn aandelen niet verkopen, want dít is wat ik wil….”

Wat is ‘dít’ ? Wat doen jullie precies?
“Wij helpen beslissers met het maken van keuzes die op feiten gebaseerd zijn, zodat zij daarmee toekomstbestendige groei kunnen realiseren. Dit doen wij door het maximale uit hun data te halen. Dankzij technologische ontwikkeling krijgen we steeds meer data en worden keuzes transparanter. Zo kun je als consument tegenwoordig makkelijk prijzen vergelijken en daarmee keuzes maken. In een bedrijf is dat net zo. Er worden dagelijks talloze keuzes gemaakt. Wat is de beste prijs, het beste assortiment, de beste locatie? Wij helpen dit soort keuzes op feiten te baseren.”

Elf jaar geleden richtte Robbert samen met drie studievrienden vanuit zijn huiskamer Veneficus op. Als econometrist zag hij destijds de talloze mogelijkheden die de toenemende stroom van beschikbare data met zich zou gaan meebrengen. Ook nu kijkt hij met gretigheid wat de wereld in de toekomst te wachten staat: “In Rotterdam zijn er bijvoorbeeld tegenwoordig al prullenbakken die voorzien zijn van sensoren die aangeven als ze vol zijn. Het is mogelijk door middel van het combineren van verschillende data te voorspellen wanneer en hoe vaak ze geleegd moeten worden en op welke plek ze het beste kunnen staan. En daar kun je vervolgens geautomatiseerd optimale vuilnisophaal-routes op afstemmen. Ik kan me voorstellen dat je in de toekomst dat soort data ook kunt gaan gebruiken om te sturen op milieubewuster gedrag van mensen.”

Hoe spelen jullie in op de fors toegenomen mogelijkheden om met big data verbeteringen te realiseren?
“We ontwikkelen nu een platform waarmee het mogelijk is om geautomatiseerd diverse databronnen te raadplegen en analyses uit te voeren waarmee je fact based antwoorden op complexe vraagstukken kan krijgen. De ontwikkeling hierin gaat snel. Met bijvoorbeeld “Google Ask Analytics Intelligence” kun je tegenwoordig met gesproken vragen inzichten uit diverse gecombineerde databronnen verkrijgen. Met ons analyse management platform is het nu al mogelijk vragen te beantwoorden zoals ‘op welke locatie kan ik het beste een nieuwe winkel openen?’. Ons platform combineert geautomatiseerd je eigen en publiek beschikbare databronnen en geeft vervolgens op feiten en hoogwaardige analyses gebaseerde onderbouwde antwoorden. ‘Ask AnnA’ noemen wij het.”

Bij welke klanten komt jullie dienstverlening optimaal tot z’n recht?
“Wij zijn er voor partijen die kiezen voor innovatie en die durven in te zetten op het slim gebruik maken van data. Dat zijn volgens mij de winnaars van morgen, die onderscheiden zich van de rest. Hen kunnen wij goed verder helpen toekomstbestendig te groeien. De klanten van deze organisaties zijn blij als ze niet meer hoeven te wachten in een rij of niet misgrijpen omdat artikelen niet voorradig zijn. Dat soort zaken, daar doen we het uiteindelijk voor.”

 Hoe maken jullie het verschil?
“Er werken bij ons mensen met diverse achtergronden variërend van developers en data scientisten tot business consultants. Onze mensen hebben het vermogen om de magie en logica van business en data met elkaar te combineren.” 

Jullie zijn in de afgelopen jaren fors gegroeid en hebben heel wat bereikt. Wat is voor jou de volgende ontwikkelingsfase van jullie bedrijf?
“We hebben vorig jaar een belangrijke verandering doorgevoerd. We hebben toen de keuze gemaakt het bedrijf niet meer top-down te managen, maar bottom-up. Dat brengt ook met zich mee dat je het team in staat moet stellen zelfstandig beslissingen te maken. En dat je daarvoor ook ruimte moet creëren dat ze dat ook durven te gaan doen. Dat wil ik dit jaar bereiken, dan ben ik happy.”

Waarom wil je dat het bedrijf zichzelf gaat sturen? En welke hobbels ben je onderweg naar dat doel tegen gekomen?
“Ik wil dat we ons nog sneller gaan ontwikkelen en sneller groeien. Je hoeft nu dan ook niet meer met een paar mensen alles te beslissen. In het begin merkten we dat mensen vaak zekerheid zochten bij de partners. Het is even wennen dat dat niet meer hoeft. Als iemand een fout maakt hoop ik dat we daar met z’n allen weer van leren en beter worden.”

Dus bij Veneficus mogen mensen fouten maken?
“JA zeker!”

>> Lees meer artikelen >>

Wat je zelf ook droomt of doet, voeg waarde toe en maak nog ‘ns
wat vaker plezier met je klanten en medewerkers!

Brecht de Vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *